Yoga als christen?

Yoga is hip (het woord 'hip' niet, sorry). Het is dé manier om te ontspannen, je spieren te trainen en flexibel te worden tegelijk. Het vermindert ook stress, je bent namelijk veel bezig met je ademhaling en kunt je gedachten even uit je hoofd zetten. Je bent als herboren. Klinkt ideaal toch?



Als ik geen christen was geweest en God niet had gekend dan had ik waarschijnlijk wel aan yoga gedaan. Dingen als 'bootcamp' vind ik helemaal niets. Liever iets rustiger maar toch effectief zoals yoga. Bovendien word ik dan ook lekker lenig! De mogelijkheid om te ontstressen spreekt me ook aan. Iedereen is immers druk tegenwoordig. Voor een poosje heb ik overwogen om het toch te proberen, om misschien een docent te zoeken die je niet je hoofd leeg laat maken en het verder niet over energieën heeft. Gewoon, puur lichamelijk.

Toch heb ik besloten om het niet te doen. Als je een vooronderzoekje doet zie je dat yoga een religieuze praktijk uit het hindoeïsme is (Ik zal je niet vermoeien met details want die kun je zelf opzoeken, doe dat vooral als je de achtergrond van yoga niet kent!). Daarom denk ik dat je je met yoga op een hellend vlak begeeft. Ik zou niet direct zeggen dat wanneer je een yogapose aanneemt je direct met kwade demonen te maken hebt ofzo, dan zou ik nooit meer mijn kuiten kunnen strekken bijvoorbeeld want dan sta ik in de 'downward dog' pose... Er is naar mijn idee een verschil tussen het gebruiken van poses om je lichaam te strekken en tussen al dat energiegedoe die die yogi masters toepassen.

Ik denk dat we ons als christenen apart mogen zetten betreft dit soort dingen. God roept ons op om heilig te zijn, net zoals hij heilig is (1 Petrus 1:16). Om ons niet bezig te houden met occulte dingen en ik denk ook niet met dingen die hun oorsprong vinden in occultisme, zoals yoga. Je kunt best je rug en je kuiten strekken, maar om wat je doet echt 'yoga' te noemen en naar een les te gaan lijkt mij persoonlijk een stapje te ver. Het geeft ook tegengestelde signalen aan anderen denk ik. Alsof je als christen alles maar kunt doen wat je fijn vindt. Het geeft de indruk dat er verzoening bestaat tussen licht en donker, maar dat is niet zo. Ik snap dat het een gevoelig punt is en ik wil ook niemand op de teentjes trappen. Ik kan me namelijk ook goed voorstellen dat het heel prettig voelt voor je lichaam en geest en dat je zelf misschien totaal niet bezig bent met energie of met jezelf leegmaken. Toch denk ik dat we de kracht die in ons woont onderschatten. Wij hebben geen yoga nodig om tot rust te komen. Wij hebben van God de Trooster ontvangen, de Heilige Geest. God zelf wil ons rust geven, ons verkwikken en nieuwe kracht geven.

"Hij laat mij rusten in groene weiden en voert mij naar vredig water." Psalm 23: 2

Wij zijn aangesloten op de Bron. De bron van rust, vreugde en liefde. Yoga is overbodig! Als je gespannen bent ga dan naar de Vader toe en pak de kern van je onrust aan, niet slechts de symptomen.

"Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht." Mattëus 11: 28-29

Bij God zijn helpt helaas niet om je lichaam in vorm te krijgen! Als je qua fysieke oefening iets soortgelijks zoekt als yoga dan kan ik je pilates aanraden. Dat is bedacht door ene meneer Pilates om je 'core' dus de buik-, rugspieren en je postuur te verbeteren. Puur lichamelijk dus, maar ook dan moet je wanneer je hier lessen in gaat volgen opletten wat voor docent je hebt.Yoga en pilates worden namelijk vaak gecombineerd, en een docent die met occulte dingen bezig is kan de geestelijke wereld beïnvloeden, net als jij. Dan kom je dus alsnog in aanraking met occulte dingen.

Wees alert en wees vooral niet bang. God gaat met je mee, overal waar je gaat.

"Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad in welke vorm het zich ook voordoet." 1 Tessalonicenzen 5:21



~ Rachèl


0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...