De verdediger van je hart




When I thought I lost me
You knew where I left me
You reintroduced me to Your love
You picked up all my pieces
Put me back together
You are the defender of my heart

Defender - Rita Springen

We zijn allemaal weleens de wanhoop nabij. We hebben allemaal wel momenten waarop we denken dat we onszelf kwijt zijn. Je snapt niet meer waar het leven goed voor is, je snapt misschien niet eens meer waar jíj goed voor bent. De omstandigheden zorgen voor een rookgordijn waardoor je maar beperkt de wereld in kunt kijken. Misschien zit er zelfs wel een mist bank voor je eigen hart, waardoor je belemmerd wordt om bij jezelf naar binnen te kijken.

"Sta op vriendin, mooi meisje, kom! Mijn duif in de rotskloof, verscholen in de bergwand, laat mij je gezicht zien, laat me luisteren naar je stem, want je stem is zo lieflijk, je gezicht zo bekoorlijk." Hooglied 2:14 (NBV)

Als jij jezelf kwijt bent, wat doe je dan? Speel je mooi weer? Kruip je weg van ellende? Verberg je je verwarring of laat je deze juist zien? Probeer je jezelf weer in elkaar te plakken? Er is iemand die weet wie je bent. Hij weet waar je verstopt zit en Hij wil je aan de hand nemen en je uit je verstopplek leiden. Hij kent je potentie, die heeft Hij immers in je gelegd, en Hij verlangt ernaar dat die potentie werkelijkheid wordt in je leven. Dat je steeds meer Zijn glorie mag gaan dragen.

"Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven." Ezechiël 36:26 (NBV)

God wil je herstellen. Hij heeft daarvoor echter wel wat van jou nodig. Hij heeft alle kapotte stukjes nodig. Je moet alle touwtjes uit handen geven en Hem durven te vertrouwen. Als je in totaal tien touwtjes vast hebt en je geeft er acht aan God, dan heb je nog niet de touwtjes uit handen gegeven. ALLE touwtjes, ALLE kapotte stukjes. Je kunt je bijvoorbeeld zorgen maken over de toekomst, maar wat zit er nog meer achter deze zorgen? Misschien wil je graag weten waar je aan toe bent en de controle zelf houden. Dat heb ik tenminste wel. Maar eigenlijk betekent het wanneer je je zorgen maakt dat je niet gelooft dat God alles is de hand heeft en écht het beste met je voor heeft. Dit is heel menselijk en komt veel voor, maar het is wel iets om te belijden en aan God te geven. Pas dan geeft je alle touwtjes uit handen, dan laat je het écht los. Je angst voor de toekomst, én het graag willen behouden van de controle, het niet altijd durven vertrouwen op God.

"There is no fear in love, but perfect love casts out fear." 1 Johannes 4:18 (ESV)

Mag God al jouw kapotte stukken hebben? Alle grove brokstukken, en alle kleine kiezels? Vertrouw je Hem met jouw pijn en teleurstellingen, met al je twijfels? Vertrouw jij er op dat God goed is? Geloof jij dat God goed is te midden van alle verwarring van het leven dat over je heen dendert als een grote angstaanjagende golf? Dat God ten goede kan keren wat jouw tergt?

"Proef en geniet de goedheid van de Heer, gelukkig de mens die bij Hem schuilt." Psalm 34:9 (NBV)

Maar hoe doe je dat? Proeven dat God goed is? En hoe zorgt dat ervoor dat je God durft te vertrouwen met je hele hart? Mijn vriend had hier de volgende gedachten over.

Toen ik dit las moest ik denken aan Ramses Shaffy, hoewel ik op geen enkele manier fan ben van de wijze waarop hij zijn leven heeft ingericht blijkt uit zijn nummers een positieve, bijna geestelijke boodschap. "Zing, vecht, huil, bid, lach, werk, en bewonder" is zijn oproep aan eenieder. Hij vraagt dat niet aan mensen die dit al willen doen maar het lijkt meer een oproep om dit te doen tegen beter weten in en hiermee doet hij een groter beroep op je geloof dan je zou denken.

Geloof hoop en liefde zijn bij uitstek soms tegen beter weten in en dat lijkt Ramses heel goed door te hebben. Geloof hoop en liefde groeien juist als we er mee aan de slag gaan al lijkt het nog zo onnozel. Iemand die vast zit in een relatie waar de liefde bekoeld is moet juist handelingen van liefde gaan doen om deze weer aan te wakkeren. Iemand die geen hoop meer heeft op een bepaald uitzicht moet hier juist mee bezig om te kunnen ervaren dat er een kans bestaat. Alleen als je stilstaat is een situatie uitzichtloos. Als iemand moeite heeft om te geloven moet hij uitstappen in geloof. God kan alleen door je heen werken als je iets doet en je kan het alleen zien als je daar ook op let.

Daarnaast laat Ramses duidelijk merken dat we dit zeker niet alleen moeten doen; hij zingt ''niet zonder ons''. Dit impliceert dat we dit ook niet bij anderen moeten zoeken maar onze eigen blijdschap, verdriet en verwondering mogen delen met anderen. Door het samen te doen neemt de blijdschap toe en het maakt verdriet draaglijker.

Ik heb geen beeld van een geestelijke voor me als ik aan Ramses denk en toch geeft hij met dit liedje meer advies mee dan je uit menig preek kan halen. Dus dans eens in de regen, zing in je eentje, bid uit verveling, werk met toewijding en doe het vooral samen.


"Faith is taking the first step even when you don't see the whole staircase." Martin Luther King





God is de verdediger van je hart! Mag hij Zijn werk in jou doen? Durf je Hem te vertrouwen?


~ Rachèl






1 reacties:

  1. Dyson zei:

    Erg mooi en ontroerend geschreven. Dank!

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...