Seksuele objectificatie

Pardon? Vanwaar ineens deze moeilijke term? Al een lange tijd heb ik een post willen schrijven over seksuele objectificatie. Het is iets wat ontzettend veel voorkomt in onze maatschappij en het blijft een groeiend probleem. Maar wat is dat nou precies? Wikipedia vertelt ons: "Seksuele objectificatie van mensen komt voor wanneer een persoon wordt beschouwd, behandeld of afgebeeld als een seksueel lustobject." Dit is vooral het geval bij vrouwen. Het vrouwelijk lichaam wordt bijvoorbeeld gebruikt in advertenties en reclames voor het promoten van allerlei verschillende producten. Je zou kunnen denken dat dat onschuldig is, maar is dat werkelijk zo? Worden hiermee niet alle vrouwen over één kam geschoren en neergezet als stukken vlees waar iedereen zomaar van zou moeten kunnen genieten?


Ik wil je graag meenemen in het verhaal van koningin Wasti. Het geeft een mooie illustratie van wat er op dit moment aan de gang is in onze maatschappij. Je kunt dit verhaal nalezen in het Bijbelboek Esther:

Er was eens een koning genaamd Ahasveros, de heerser van een groot rijk. Op een dag organiseerde hij een groot feestmaal voor al zijn 'belangrijke mensen'. Dat was niet zomaar een feestmaal, deze duurde wel zeven dagen! Op de zevende dag toen de koning door de wijn in een vrolijke stemming was beval hij zijn dienaren om Wasti, de koningin, bij hem te brengen, getooid in haar koninklijke hoofdband om haar schoonheid te laten zien aan zijn gasten.  Wasti's man vroeg haar om bij hem te komen zodat hij over haar lichamelijke schoonheid op kon scheppen tegenover zijn gasten. Zou dit daadwerkelijk ALLEEN haar hoofdband geweest zijn? Ze weigerde echter te komen waardoor ze haar kroon verloor en werd verbannen uit het paleis. Toen moest de koning op zoek naar een nieuwe vrouw...

Wasti nam een groot risico. Ze had twee keuzes:

1. Ze stelt zichzelf bloot en kwetsbaar op en verschijnt als lustobject voor haar man en zijn gasten in de eetzaal. Zo behoudt ze haar kroon en de gunst van Ahasveros.

2. Ze weigert haar waardigheid te verliezen en geeft geen gehoor aan het verzoek van haar man. Zo zal ze haar kroon verliezen en verstoten worden uit het paleis.

Het feit dat ze voor het tweede koos laat zien hoe belangrijk lichamelijke zuiverheid is. Hoe belangrijk het is als meid of vrouw om je lichaam te bewaken en het op een juiste manier te behandelen. Hoe belangrijk het is om je lichaam niet als object te laten behandelen ondanks de gevolgen die dat met zich mee kan brengen. Misschien verlies je wel populariteit, je baan of de 'liefde' en 'aandacht' van die knappe jongen die eigenlijk maar op één ding uit is.

Wasti koos voor het in eer houden van haar lichaam met als gevolg het verliezen van haar kroon. Dat is niet zomaar iets! Wat is jouw kroon? Is die kroon jou zoveel waard dat je je lichaam ervoor weggeeft, als of het niets iets? Denk hier eens over na!

"Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?" 1 Korintiërs 6:19

Alle meiden en vrouwen staan in de schoenen van Wasti. Er wordt veel van ons verwacht in allerlei opzichten, maar de keuze ligt bij ons. Geven we ons lichaam gemakkelijk weg, zoals de media ons steeds laat zien? Laten we ons behandelen als stukken vlees? Laten we ons beïnvloeden door de manier van kleden van modellen en supersterren? In hoeverre zijn wij geïndoctrineerd geraakt met de ideeën van de wereld? Zeg nee tegen de seksuele objectificatie van je lichaam. Sta niet toe dat iemand op die manier naar jou kijkt. Houd je lichaam in ere, het is immers niet van jezelf maar van God.

"Ik heb een verbond gesloten met mijn ogen: nooit zal ik naar jonge vrouwen kijken." Job 31:1 

En voor alle mannen; mocht er een vrouw zijn die misschien wel uit onmacht heeft gekozen voor haar kroon en het weggeven van haar lichaam; jij hebt de mogelijkheid om je ogen af te wenden en geen gebruik te maken van de gelegenheid. Wees als Job, die een verbond sloot met zijn ogen om niet naar jonge vrouwen te kijken. Maak het verschil! Wees tussen al die mannen degene die in actie komt en radeloze Wasti's van kleding voorziet.

"Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan." Mattëus 25:34-40 

~ Rachèl

0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...