Toetsweekstress

Daar zit je dan, op je kamer, te staren naar je laptop, omringd door boeken, je kamer is één grote zooi en je humeur is naar het nulpunt gezakt... Ik noem het ook wel: "Het voorbereiden van de toetsweek". Lekker de hele dag leren terwijl je net zo goed een ijsje had kunnen eten of een drankje had kunnen doen bij een vriendin... Op zulke momenten weet ik niet waar ik het zoeken moet. Je weet dat je moet leren en dat het erg belangrijk is, maar het lúkt gewoon niet! Niets lukt, je hebt nergens zin in, en iedereen is stom. Stress? Hoe kom je daar nu bij? Hier wat tips om je stress te verminderen en je humeur een flinke boost te geven want, wees eerlijk, dat hebben we allemaal wel eens nodig. Toch?




1. Geef je kamer een opruimbeurt.

Dit is één van de beste adviezen die ik ooit van mijn vader heb aangenomen, en het werkt echt! Een rommelige omgeving zorgt ervoor dat het in je hoofd ook een rommeltje is. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, kun je misschien je kamer eens opruimen!

2. Leg je mobiel weg.

Je raakt snel afgeleid van je schoolwerk als je voortdurend op je telefoon kijkt. Zorg er dus voor dat je je telefoon uitzet of in een andere kamer legt, om te voorkomen dat je hem stiekem weer aandoet.

3. Zet je favoriete muziek op.

Als je het even zat bent is het misschien tijd om even los te komen. Radio aan, haar los, en dansen maar! Hier word je vrolijk van, én je krijgt er energie van! Sommige mensen vinden het ook fijn om met muziek aan te leren. Doe vooral wat je zelf fijn vindt. De een leert zonder muziek, en de ander met rockmuziek, en weer een ander met klassieke muziek. Zoek uit wat voor jou het beste werkt!

4. Beloon jezelf.

Het kan goed werken om jezelf te belonen tijdens het leren. Koop een zak met lekkere snoepjes, en bij elk hoofdstuk dat je goed geleerd hebt beloon je jezelf met een snoepje! Leren was nog nooit zo leuk!

5. Ga even wat anders doen.

Ga er even tussenuit, doe wat je leuk vindt. Ga sporten, of tekenen, of wat dan ook. Doe iets waar jij plezier in hebt er wat jou rust geeft. Ga naar buiten, haal een frisse neus! Ga een stukje lopen met de hond! Leid je gedachten even af van het schoolwerk, dan kun je er daarna weer lekker tegen aan!

6. Neem een douche.

Leren gaat makkelijker als je fris en fruitig achter je bureau zit! Het geeft je een fijn en schoon gevoel.

7. Zorg voor genoeg slaap.

Het werkt meestal niet om tot 's avonds laat te gaan leren. Zorg ervoor dat je op tijd begint met het voorbereiden van alle toetsen zodat je gewoon lekker acht uur per nacht kunt slapen. Jij bent ook het liefst uitgerust, toch?

8. Breng tijd door met God.

Het is misschien een beetje raar om hiermee naar God te gaan, maar God is geïnteresseerd in elk aspect van je leven. Hij weet alles van je, ook dat je toetsen moet leren, en Hij kan je helpen om de concentratie hiervoor te vinden. Als je gestrest bent, kan een gesprek met God je weer helemaal opknappen! Lees ook eens Mattëus 6: 25-34!

Ik denk dat we Gods kracht soms onderschatten in ons dagelijks leven. God doet grote wonderen, maar het lijkt wel alsof we denken dat we dit soort dingen allemaal zélf maar moeten oplossen. En dat terwijl God gewoon klaarstaat om ons te helpen! Dit is voor Hem een fluitje van een cent!

Hoe helpt God dan? Mijn ervaring is dat God mij helpt om het overzicht te houden zodat ik door de bomen het bos blijf zien. Hij geeft me wel eens geheugensteuntjes die ik op sommige momenten net nodig heb! Ik heb ook meegemaakt dat ik vlak voor een toets met iemand in gesprek was over een bepaald gedeelte van de stof, en dat de meeste vragen in de toets precies op dat gedeelte waren gebaseerd! God vertellen wat me bezighoudt werkt ook heel goed! Als ik mijn zorgen bij God heb gebracht wordt ik altijd rustig. Hierdoor kan ik het weer opbrengen om te studeren.

Het is nu niet zo dat God de toets voor je gaat zitten maken, maar Hij kan je wel helpen. Je moet gewoon zelf leren, maar meer dan je best doen kan niet. Bereid je gewoon goed voor samen met God, en dan doet Hij de rest.

“U mag uw zorgen op hem afwentelen, want u ligt Hem na aan het hart.” 1 Petrus 5:7

Hoe ervaar jij toets- of tentamenweken?

~ Rachèl

Muziek die ik op heb tijdens het leren:
BEAM radio www.eo.nl/beam
Hillsong United - ZION
















2 reacties:

  1. Hilde zei:

    Herkenbaar en handige tips! Ik heb volgende week toetsweek. Groetjes Hilde..

  1. Mij zei:

    'toevallig' stuit ik op je blog. Ik vind het echt mooi om te lezen hoe je blogt! Bemoedigend, helder, gezellig :) Dankje voor je tips!

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...