Wat voor taart word jij? ~ Deel 1

Er zijn kleine taart, grote taarten, slagroomtaarten, chocoladetaarten, kwarktaarten, bosbessenmuffins, gedecoreerde taarten, appelkruimeltaarten, bruidstaarten, taarten met eetbare glittertjes en andere figuurtjes, cupcakjes en ga zo maar door. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden voor het maken van een taart. Er is een groot aanbod aan verschillende ingrediënten om een goede taart te maken en dan hebben we het nog niet eens over de decoraties! Weet je, jouw leven is een taart. En die taart maakt God! Wat voor taart word jij?




Om een appeltaart te maken heb je waarschijnlijk appels, zelfrijzend bakmeel, basterdsuiker, kaneel, boter, eieren en nog wat andere dingetjes nodig. Je kunt er wat extra's aan toevoegen om de taart lekkerder te maken, rozijnen bijvoorbeeld, maar als je er iets verkeerds bijgooit kan de taart ook behoorlijk mislukken. Je doet geen bananen in een appeltaart...

God heeft zijn bouwtekening voor jouw levenstaart allang klaar, hij weet al wat voor taart het zou moeten worden, welke decoraties, welke smaak, rond of vierkant, een enkele laag of meerdere lagen... Hij weet precies welke ingrediënten er nodig zijn voor jouw taart dus laat hem lekker zijn gang gaan!

Wij mensen willen graag alles zelf in de hand hebben en zijn van mening dat we het allemaal zelf wel kunnen. Helaas resulteert dat vaak in het toevoegen van verkeerde ingrediënten aan je taart waardoor je taart een beetje van zijn smaak gaat verliezen (of een hele vreemde smaak krijgt). Waarom zou je God met jouw taart laten bemoeien, wat weet Hij er nou van? Wat geeft Hem het recht om over jouw leven te bepalen?

Deze houding zie ik heel erg veel bij mensen die God niet kennen. Ze betrekken God niet bij het maken van hun taart. Ik zorg er zelf wel voor dat mijn leven mooi wordt! Je maakt fouten in het leven om ervan te leren! Dat is waar, maar wanneer je per ongeluk een ei in de taartmix gooit en je die er vervolgens weer uit probeert te vissen, blijft er altijd een spoor van het ei achter. Daar valt niets aan te doen, maar ondertussen wordt het eindproduct van de taart al minder lekker dan dat jij in gedachten had. 

Jij denkt dat je je leven mooi aan het uitstippelen bent, maar ondertussen ga je steeds verder de mist in en ben je alleen maar bezig met het wegwissen van al jouw fouten. Want ja, je kunt niet ontkennen dat je die niet maakt... Misschien eindigt jouw leven wel als een aangebrande taart. Er is iets compleet fout gegaan en dat straalt er af! Iedereen kan de zwarte randjes aan je leven zien en er lijkt geen redden meer aan.

Sommige mensen gaan met glazuur aan de slag. Die glazuren en plamuren hun taart helemaal vol, met felle kleuren en figuurtjes. De taart lijkt heel wat, maar zodra je ervan proeft... Glazuur kan even helpen, maar de waarheid zal altijd aan het licht komen. Mensen die dicht bij je staan zullen erachter komen hoe jouw taart écht smaakt, en dat smaakt dan misschien niet naar meer.


De enige die de kracht heeft om al die fouten weg te halen, te vergeven, en alle verkeerde ingrediënten te laten verdwijnen is Jezus. Door Zijn dood aan het kruis, zijn wij vergeven van al onze fouten. Als je Jezus aanneemt in je leven en Hem gaat volgen, zal Hij jouw taart helemaal 'schoonwassen' en dan mag je samen met hem opnieuw beginnen aan jouw levenstaart! Hij wist alle sporen van die rotte eieren uit die jij erin hebt gegooid, en ze verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je hoeft er nooit meer aan te denken, maar je mag vol goede moed het leven tegemoet gaan met Jezus!


Een nieuw begin
Het kan ook zijn dat je je leven best wel aardig hebt ingericht en niet zo goed snapt wat er mis is. Je vindt het allemaal best en bent aardig tevreden, maar waarom zou je je taart zo laten als er iemand is die jouw taart nog zoveel mooier kan maken! We willen toch allemaal zoveel mogelijk uit het leven halen en ervan genieten? Onze taart zo mooi mogelijk maken? Laat God jouw taart maken! Hij heeft de perfecte ingrediënten voor een geweldig leven dat precies bij jou past! Vertrouw erop dat hij geen fouten maakt, God is betrouwbaar! Hij heeft je immers gemaakt en weet precies wat hij met jou aanmoet, beter dan jij zelf ooit zal kunnen weten! Onthoud; je hebt maar één taart, één leven. Maak er wat van!

"HEER, u kent mij, u doorgrondt mij,
u weet het als ik zit of sta,
u doorziet van verre mijn gedachten.
Ga ik op weg of rust ik uit, u merkt het op,
met al mijn wegen bent u vertrouwd.
Geen woord ligt op mijn tong,
of u, HEER, kent het ten volle.
U omsluit mij, van achter en van voren,
u legt uw hand op mij.
Wonderlijk zoals u mij kent,
het gaat mijn begrip te boven." Psalm 139: 1-6

Heb jij je leven al aan God gegeven, en ben je benieuwd hoe jouw taart eruit gaat zien? Wat jouw toekomst is? In deel 2 van 'Wat voor taart word jij', zal ik laten zien hoe jij langzamerhand jouw eindproduct kunt ontrafelen en volgens jouw ingrediënten kunt gaan leven, samen met God! Op zoek naar Gods plan voor je leven!
~ Rachèl


0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...