God spreekt door muziek

Voor veel mensen die muziek luisteren is het een middel van ontspanning, entertainment of een gewoonte. Muziek laat je alles om je heen even vergeten en kan je even helemaal losmaken van de realiteit. Heerlijk dat er zoiets bestaat als muziek. Ik ben zelf ook een grote liefhebber van muziek, maar het luisteren van muziek heeft voor mij ook nog andere doelen.
Voor mij is muziek ook een manier om te focussen op God. Ik luister veel naar muziek met mooie teksten. Teksten die mij opbouwen, teksten die mij Gods waarheid vertellen en teksten die mij doen beseffen wie God is. Teksten die gebaseerd zijn op Gods Woord. Voor mij is dit heel erg belangrijk. Als ik tijd met God door wil brengen is muziek essentieel voor mij. Het brengt me dichter bij Hem, dicht bij Zijn vaderhart.
Muziek geeft mij rust.
Muziek geeft mij veiligheid.
Muziek is ook een manier om God te aanbidden. Je kunt door liedjes voor Hem  te zingen Hem laten weten dat je Hem belangrijk vindt. Je kunt je hart bij hem uitstorten, en dan stort Hij, op Zijn beurt, Zijn Geest, zegeningen en kracht over je uit. Door te dansen kan dat ook. Je kunt wat je van binnen voelt naar buiten brengen, door middel van bewegingen. Ook dit is een vorm van aanbidding, recht uit het hart, oprecht en eerlijk. Muziek zichtbaar maken voor het oog. 
Muziek heeft voor mij ook een emotionele lading. Het is in staat om diepe gevoelens over te brengen, of om gevoelens die al aanwezig waren te versterken. Muziek was de reden dat ik vroeger nooit meewilde naar de kerk. De muziek maakte mij aan het huilen, en huilen vond ik niet fijn. Nog steeds blijft muziek de voornaamste veroorzaker van mijn tranen, en bij huilen moet je in dit geval niet denken aan verdriet. Ik raak ontroerd van de combinatie van de tekst en de melodie, en Gods liefde en aanwezigheid die ik duidelijk door bepaalde liederen heen kan voelen. Muziek is een manier van communiceren met elkaar, maar ook met God. God spreekt door muziek.
Ik koppel ook bepaalde liedjes aan bepaalde gebeurtenissen en herinneringen. Zo zijn er liedjes die me doen denken aan de eerste klas op de middelbare school, of aan uitwisseling naar New York. Voor elke periode van mijn leven lijk ik een liedje te hebben. Of misschien is het wel andersom, voor elk liedje lijk ik een gebeurtenis of situatie te hebben die erbij hoort. Ook voor deze periode van mijn leven heb ik een liedje. A sky full of stars, van Coldplay.
Dit liedje brengt mij terug naar de EO-jongerendag, en staat symbool voor een nieuwe periode in mijn leven. Als ik dit liedje hoor denk ik aan alle hoofdstukken die ik de afgelopen tijd heb afgesloten, aan alle hoofdstukken die nog afgesloten moeten worden maar bovenal geeft het mij hoop voor de tijd die gaat komen. Niets is onmogelijk voor God. Hij heeft mij nooit losgelaten en zal mij ook nu niet loslaten. Hij IS dezelfde, WAS dezelfde en ZAL altijd dezelfde ZIJN.
Dit liedje van Coldplay doet me denken aan de volgende tekst uit de Bijbel:

"Sta op en schitter, je licht is gekomen,
over jou schijnt de luister van de HEER." Jesaja 60:1 

God is bij mij en Zijn luister schijnt over mij. God is bij JOU en schijnt zijn luister over JOU. Alleen dankzij Hem zijn wij in staat om te schijnen als sterren.

'Cause you get lighter the more it gets dark.'

Met Hem zullen wij schijnen in de duisternis, en zullen mensen zien dat Jezus de Koning is!
In moeilijke tijden, in deze misschien wel spannende nieuwe periode in onze levens, zal God onze sterkte zijn, en zullen wij ons licht niet verliezen als we blijven vertrouwen op Hem! We zullen samen schijnen, a sky full of stars.

"Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid" Efeziërs 5:16-19 

~ Rachèl

Wat betekent muziek voor jou? Laat een reactie achter!
Wil je graag weten wat voor muziek ik precies luister? Laat het me weten!

0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...