Kinderen zijn speciaal

82. Dat moment waarop een baby of een klein kindje jouw prethoofd kopiëert

Daar kan ik zo ontzettende blij van worden! Kinderen kunnen met hun mooie lach gewoon elk humeurig mens opvrolijken! Probeer het maar eens uit. Iedere keer als er op mijn werk een kindje voorbij komt en mijn blik vangt, trekt ik een heeeeel idioot hoofd. Vervolgens doet dat kindje precies hetzelfde terug, nou dan smelt mijn hart hoor!


Is het niet prachtig bedacht dat door gemeenschap tussen man en vrouw nieuw leven ontstaat? Dat nieuwe leven wordt in een beschermende omgeving opgevoed, bij de ouders, en gevormd tot een uniek individu. Een nieuwe creatie van God. Kinderen zijn speciaal, onbezorgd en vol fantasie. Wat zegt de bijbel eigenlijk over kinderen?

"In die tijd kwamen de leerlingen bij Jezus en zeiden: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk der hemelen?’ Hij riep een kind, zette het in hun midden en zei: ‘Ik verzeker jullie, als je niet verandert en wordt als kinderen, kom je het koninkrijk der hemelen niet eens binnen. Wie zich dus klein maakt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk der hemelen. En wie één zo’n kind bij zich ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij. Maar wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in volle zee gegooid worden." Mattëus 18:1-6 

Jezus' leerlingen hebben een discussie over wie van hen nou eigenlijk het meest belangrijkst zal zijn. Ze vechten eigenlijk om een hoge en belangrijke positie want ze denken dat ze daar gelukkig van worden. Is dat ook niet wat wij soms denken? Willen wij ook niet belangrijk zijn en gezien worden?

Ik denk dat je het ook wel individualisme kunt noemen, of eerder egoïsme. Wij zijn vaak zo gericht op onszelf en op ons eigen welzijn, dat we anderen om ons heen vergeten of pijn doen. Is het dan zo belangrijk om een hoge positie te bemachtigen op aarde. God belooft ons dat wij in de hemel beloont zullen worden voor onze daden, dus niet op aarde. Laten we ons dus niet richten op hoe belangrijk wij zijn op aarde. Want in Gods koninkrijk zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten.

"Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap, want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de hemel." Lucas 6:23

Van delen is tegenwoordig ook geen sprake meer. Hierin zie ik een groot verschil bij kinderen waar wij veel zouden kunnen leren. Het experiment in het volgende filmpje toont aan dan wij als mensen van nature met elkaar willen delen. Hoe jonger het kind (die dus nog maar weinig beïnvloed is door de maatschappij), hoe meer er gedeeld wordt...


Kinderen zijn erg belangrijk. Jezus zegt dat wanneer we een kind kwaad doen, in de zee moeten worden gegooid met een steen om onze nek! Jeetje! Maar als we een kind, een schepseltje van God, aannemen in de naam van Jezus, nemen we eigenlijk Jezus aan.

Volgens Jezus moeten we dus zo klein worden als kinderen, want de kleinsten zullen de grootsten zijn in Gods koninkrijk (zie de tekst in het begin). Ik denk dat dat betekent dat we een dienende houding aan moeten nemen, net zoals Jezus. Jonge kinderen zijn er niet op uit om het allerbelangrijkst te zijn, de meesten hebben juist te maken met een groot rechtvaardigheidsgevoel waardoor ze eerder geneigd zijn om elkaar te helpen dan "grote mensen".

Hier kunnen wij van leren! Laten we proberen om net als kinderen te zijn. Door andere mensen op te vrolijken met een mooie glimlach, optimistisch te zijn, te delen, elkaar te helpen, nederig te zijn en te dienen.

Matthëus 20:16 "Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten."

~ Rachèl

1 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...