Alles heeft zijn tijd

Voor alles is een tijd. Nu is het bijvoorbeeld tijd om lekker te genieten van de vakantie! Wat een verademing! Velen van jullie zijn vast nu op vakantie of gaan heel binnenkort. Geniet ervan en gebruik je vakantie om tot rust te komen en lekker niets te doen! Nouja voor een gedeelte dan, want werken hoort er ook nog wel een beetje bij als je geld wil hebben om leuke dingen te doen...


Ik ben op dit moment 17 jaar. Dat betekent dat ik bijna achttien ben en volgens de wet ben je dan volwassen... Ghehe, dan heb ik nog een hele weg om te gaan! Toch merk ik wel dat het al langzaam een beetje aan het gebeuren is. Ik word steeds zelfstandiger, voel me eindelijk comfortabel bij het idee om zelf te reizen, kan mijn eigen tas inpakken als ik ergens heen ga zonder dat ik essentiële dingen zoals een fles water, eten en een jas vergeet en ga zo maar door. Wat een prestatie!

Herinner je je de leeftijd nog dat je van je moeder voor het eerst zelf moest zeggen wat voor ijsje je wilde hebben? Klamme handjes kreeg ik ervan! Grappig om te bedenken dat ik dat best spannend vond, gewoon in het algemeen om zelf dingen te doen. Mijn moeder ging tot mijn vijftiende met me mee naar de tandarts. Niet zo zeer omdat ik het nou eng vond, maar gewoon omdat het veel gezelliger was, aangezien ik vaak bijna drie kwartier moest wachten. Toch was het wel anders toen ik voor het eerst alleen ging. Alle dingen die je voor het eerst doet zijn spannend...

Ik ben vorige week voor het eerst écht alleen met de trein geweest. Dat was me toch een ervaring! Ik zat misselijk aan mijn ontbijt! Met het overstappen bleek het perron waar ik moest zijn verder dan gedacht en daardoor moest ik keihard moest rennen haha! Ik heb het gehaald, maar zenuwslopend was het wel. En die borden met informatie! Je krijgt al hoofdpijn als je ernaar kijkt, maar als je de moeite neemt om te kijken wat er precies staat is het best wel makkelijk... Dan kun je zelfs zonder te plannen je bestemming bereiken!

Hier moet je zelf allemaal achter komen! Iedereen die je tegenkomt kan je vertellen dat iets niet eng is, maar meestal neem je dat niet van iemand aan omdat jij het zelf anders ziet. Je hebt het immers nog nooit ervaren! Gewoon proberen dus! Ik heb me voorgenomen om dingen te doen die ik niet graag doe, of dingen die ik eng vind. Ik denk dat ik daar veel van leer en uiteindelijk ook volwassener word. Bovendien houd ik ook wel van een beetje uitdaging! Dat is ook de reden dat ben begonnen met bloggen, wat ik echt super leuk vind! Het idee dat mensen je stukjes écht lezen is soms alleen een beetje angstaanjagend, maar ook super tof! Bovendien denk ik dat ik wat te bieden heb, mijn getuigenis over Jezus!

Ongeveer een jaar geleden besefte ik dat het moment dat ik uit huis zou gaan steeds een beetje dichterbij ging komen. Daar was ik niet zo blij mee. Ik houd veel te veel van mijn ouders om weg te gaan! En voor mezelf zorgen en zelfstandig dingen moeten doen zonder hulp... Ik wist niet zeker of dat ging lukken. Gewoon het idee dat je weggaat van de plek waar je je hele leven al woont, dat je je veilige huisje achter je moet laten en ergens anders op nieuw moet beginnen...
Ik zat er echt mee, en m'n ouders hoefden het maar te benoemen of daar schoten de tranen al in mijn ogen! Ik vond het echt verschrikkelijk! Dat veranderde toen mijn vader dit stukje voorlas uit de bijbel:

"Voor alles wat gebeurt is er een uur,
een tijd voor alles wat er is onder de hemel.
Er is een tijd om te baren
en een tijd om te sterven,
een tijd om te planten
en een tijd om te rooien.
Er is een tijd om te doden
en een tijd om te helen,
een tijd om af te breken
en een tijd om op te bouwen.
Er is een tijd om te huilen
en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen
en een tijd om te dansen.
Er is een tijd om te ontvlammen
en een tijd om te verkillen,
een tijd om te omhelzen
en een tijd om af te weren.
Er is een tijd om te zoeken
en een tijd om te verliezen,
een tijd om te bewaren
en een tijd om weg te gooien.
Er is een tijd om te scheuren
en een tijd om te herstellen,
een tijd om te zwijgen
en een tijd om te spreken.
Er is een tijd om lief te hebben
en een tijd om te haten.
Er is een tijd voor oorlog
en er is een tijd voor vrede."
Prediker 3:1-8

Bij het horen van dit stukje bedacht ik me dat God alles in de hand heeft. God weet alles van mij. Alles wat vroeger is gebeurd, wat nu gebeurt en wat er in de toekomst gaat gebeuren. Alles heeft zijn tijd, ook uit huis gaan en studeren. Gods heeft 'tijd' geschapen, en Zijn tijd is het beste. Vanaf dat moment heb ik al mijn zorgen bij hem gelegd en heb ik me voorgenomen om gewoon op God te vertrouwen. Wanneer de tijd is aangebroken om uit huis te gaan en te gaan studeren geloof ik dat ik er dan ook klaar voor zal zijn!

Nu heb ik vrede met het idee, en vind ik het zelfs erg leuk! Iets studeren wat je leuk vindt, nieuwe mensen ontmoeten, een hele nieuwe omgeving... Ik merk ook echt dat ik ernaar toe groei en dat ik langzaam aan het veranderen ben. Daar ben ik heel erg blij mee en daar dank ik God voor! Als je me zou vertellen dat ik morgen uit huis ga, dan zou ik dat niet doen want nú ben ik er nog niet klaar voor, maar wanneer het tijd is dan zal ik er klaar voor zijn! God is met mij aan het werkt, en dat werk gaat altijd door.

Ik weet niet of ik de enige ben die hiermee te maken heeft, ik denk het niet, maar ik wil jullie allemaal bemoedigen met de gedachte dat alles zijn tijd heeft. Gods tijd is goed, daar kun je op vertrouwen, geef je zorgen aan Hem! Mijn versie van het stukje uit Prediker zal zoiets zijn:

Er is een tijd om thuis te wonen
en een tijd om op jezelf te gaan,
een tijd om naar school te gaan
en een tijd om vakantie te vieren.

Er is een tijd voor zon
en een tijd voor regen,
een tijd om verkering te hebben
en een tijd om single te zijn.

Er is een tijd voor rust
en een tijd voor chaos
een tijd om te slapen
en een tijd om weer wakker te worden.

En is een tijd om alleen te zijn
en een tijd om je te omringen met mensen
een tijd om kind te zijn
en een tijd om op te groeien.
Alles heeft zijn tijd
En wat school betreft, ik begin straks aan mijn examenjaar. Ojee! Het word waarschijnlijk een zwaar jaar, maar ik geloof dat God mij gaat helpen met alles zodat ik aan het eind van het jaar de trotse bezitter mag zijn van een vwo-diploma! Veel van jullie zullen dit jaar al gaan studeren; heel erg veel plezier! Ik ben heel benieuwd wat het komende jaar voor je gaat brengen en ik bid je Gods zegen toe!
Geniet ervan!
~ Rachèl

3 reacties:

  1. Christel Kodden zei:

    Ha mooie Rachel!

    Wat ben jij lekker bezig met je blog. Ik geniet van je heerlijke schrijven en van je mooie Gods gifts lijstje.

    Ga vooral door! Je bent prachtig! X

  1. Christel Kodden zei:

    Oh, en wat betreft het idee van een filmpje. Vind ik een goed idee! Hoort per slot van rekening ook een beetje bij de luie vakantie dagen. Niet lezen, maar kijken en luisteren, haha! ;)

  1. Anoniem zei:

    Hoi Rachel,
    Leuke blog! Ik zag het op Facebook :).
    Mijn vader las dit stuk uit de Bijbel toen ik in de put zat omdat het uit was met mijn vriend. "Er is een tijd om te huilen, en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen." Zoals ik je vertelt heb ben ik zelf niet echt bezig met het geloof, maar deze tekst kalmeerde mij van binnen. Mooi hoe deze tekst eigenlijk altijd van toepassing is, en geruststellend werkt! Veel plezier met je blog verder, en veel succes met je studie! :D. Xxx ~ Joukje

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...