Sta op, kinderen van God, sta op! ~ Deel 1

Heb jij ook wel eens dat je je afvraagt waar het toch heen gaat met deze wereld? Ik wel, vaak genoeg. De ellende blijft maar ophopen en lijkt maar niet te stoppen. De kindersterfte in Afrika is een onoplosbaar probleem geworden, er vinden steeds meer natuurrampen plaats, het christendom wordt steeds meer uit het dagelijks leven gebannen in onze westerse cultuur en de mensen op deze aarde worden steeds egocentrischer. De oorlog in het Midden-Oosten wordt steeds heftiger, het gaat ontzettend slecht met de economie, mensen hebben ineens seks met dieren en op sommige plekken op aarde raakt de brandstof op, we buiten onze planeet uit. Wat een rotzooi! Wat moeten we hier toch mee? De mensen met wat vermogen zitten ook maar naar schermpjes te staren en te feesten. De westerse wereld maakt deze planeet ook niet bepaald mooier, of wel?



Matteüs 24: 3-14 "Op de Olijfberg ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen, en nu ze onder elkaar waren vroegen ze: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we uw komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?’ Jezus antwoordde hun: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt. Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de messias,” en ze zullen veel mensen misleiden. Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven: dat alles is het begin van de weeën. Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen."

Ja, je leest het goed. Het einde van de wereld zit eraan te komen. Niemand weet wanneer dit zal gebeuren, maar dat het gaat gebeuren is een feit. De aarde is er al slecht aan toe en het zal alleen maar erger worden. Het is slechts het begin van de weeën. Uiteindelijk zal er een climax komen, dan zal Jezus ons komen halen en begint er een nieuw tijdperk. Meer over dit tijdperk kun je lezen in het boek Openbaringen.

Als je dat boek ooit wel eens hebt gelezen dat weet je vast dat de mensen die niet meegenomen worden door Jezus, in een verschrikkelijke periode komen op een aarde die vol is van slechtheid. Denk eens aan de mensen die je lief zijn, die nog niet hebben gehoord van Jezus of nog niet voor Hem hebben gekozen. God houd van ze en wil dat ze bij Hem komen zodat ze Zijn kinderen kunnen zijn, voor altijd. Maar als zij niets weten van deze liefde? Wij moeten Gods liefde verspreiden! Denk hier niet te luchtig over, het is letterlijk van levensbelang! Er moeten zielen gered worden!

Je kent vast wel het verhaal van de goede Herder die 99 schaapjes achterlaat om dat ene verloren schaapje te zoeken. Nét zo zoekt God naar de mensen die Hem nog niet kennen. God houdt zoveel van ons, dat Hij ons een vrije wil heeft gegeven om wél of niet voor Hem te kiezen. Hij dringt zichzelf niet op, maar als mensen niet weten dat er zo'n liefdevolle God bestaat...

We hebben allemaal te maken met verleidingen, levensvragen, moeilijke situaties, onzekerheden... Zeker als christen. Sommige mensen denken dat alles goed komt als je christen bent, maar dat is niet zo. Je bent juist het doelwit van het kwaad want jíj weet de waarheid. Jij hebt de Heilige Geest van God in je en jij bent door Jezus een overwinnaar! Jij doet goede daden en je hoort bij een megagoede God! Voor iemand die een leugenaar en bedrieger is, in en in slecht, is dat behoorlijk irritant natuurlijk...

Jezus geeft ons de opdracht om het goede nieuws te verspreiden. Het nieuws dat er redding en vergeving mogelijk is en dat iedereen het eeuwige leven met Jezus kan ontvangen. Wij zijn zelf te zwak om een zinnig leven te leiden met een fatsoenlijk doel, hiervoor hebben we Hem toch echt nodig. Iedere christen heeft een eigen taak in deze wereld, een doel dat passend is gemaakt voor jou. Wij zijn als een groot leger van God. Laten we opstaan! Laten we in onze bestemming gaan staan en doen wat Jezus zegt! Laten we mensen in gebed bij God brengen, want dan alleen kan God ingrijpen in een mensenleven. Nogmaals, God dringt zichzelf niet op, pas wanneer wij Hem vragen om iemand te troosten of wat dan ook, kan Hij iets gaan doen in het hart van die persoon.

Maar, wij kunnen het slagveld niet opgaan als soldaten als wij geen wapenuitrusting hebben:

"Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden. Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen." Efeziërs 6:10-18 

Trek dus de wapenrusting aan en trek de wereld in samen met God. Laten we opstaan, kinderen van God sta op!

"Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof. Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest, houd vast aan Gods liefde, en zie uit naar de barmhartigheid van onze Heer Jezus Christus, die u het eeuwige leven zal schenken. Ontferm u over wie twijfelen en red anderen door hen aan het vuur te ontrukken." Judas 1: 20-23 

In deel 2 vind je verdere uitleg over de geestelijke wapenrusting!

~ Rachèl

0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...