Het jongetje in de snackbar

Deze week was ik bij de snackbar om patat te halen. Er waren nog meer mensen waaronder ook een heel schattig jongetje van ongeveer zes jaar oud. Hij kwam ook patat halen met zijn kleine rugzakje. In deze snackbar gebeurde iets wat me erg stoorde en waar ik eigenlijk erg boos van werd...

In de meeste snackbars hangt meestal een tv, nou in deze snackbar dus ook. De tv stond op een kanaal met muziekvideo's, en wat voor muziekvideo's! Ik weet niet wat de makers dachten toen ze deze video's produceerden maar het sloeg werkelijk nergens op. Er werden kelen opengesneden, mensen werden doodgeschoten, en bovendien waren er scènes met heftig voorspel en gezoen...

Daar zat ik dan, lekker naar zo'n clip te kijken met een jongen van zes. Ik verwonderde me erover dat de mensen in de snackbar dit volkomen normaal vonden. Ik stoorde me eraan dat zij niet eens in de gaten hadden wat voor beelden er bij dit jongetje naar binnen kwamen! Ligt het nou aan mij? Is het werkelijk normaal dat jonge kinderen dit zien? Is het normaal dat de 'grote mensen' niet bij zichzelf nadenken: "Goh, dit is misschien niet helemaal geschikt voor kinderen, laat ik eens een andere zender opzetten..." Ik vind het maar raar.

Wat gebeurt er met kinderen als verantwoordelijke volwassenen hun ogen niet meer beschermen voor dit soort dingen? Wat gebeurt er met kinderen als televisiemakers niet meer nadenken over de tijd waarop zij bepaalde programma's uitzenden? Wat gebeurt er met kinderen als de media ze muziek met gevloekt, gescheld, perverse songteksten, en oproep tot rebellie laat luisteren?

Om terug te komen op het verhaal: toen het jongetje weg ging, heb ik de baas van de snackbar vriendelijk verzocht of hij een andere zender op wilde zetten. Ik heb hem verteld dat ik het niet normaal vond dat hij het jongetje deze muziekvideo's heeft laten kijken. Na een paar grapjes over hoe leuk een man naast mij het wel niet vond, zette hij de tv op het nieuws. Oorlogen en moord. Ook leuk...

 "Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God." 2 Timotëus 3:1-4

~ Rachel

0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...