Evenbeeld

De afgelopen twee maanden heb ik míjn evenbeeld gevonden...


Echt waar, zelfs mijn moeder dacht dat ik mijn rode zomerjas alvast aan had gedaan. Is het niet vreemd dat er iemand aan de andere kant van de wereld woont die uiterlijke overeenkomsten met mij heeft? En dat ik daar dan door een uitwisselingsprogramma met een Amerikaanse High School achter moet komen?

Ooit wel eens een eeneiige tweeling gezien? Ik wel. Twee mensen die bijna hetzelfde eruit zien, maar toch niet helemaal. Je kunt zien dat de een net iets anders is, maar om nou precies te benoemen waar dat nou aan ligt... Smaller hoofd, ander soort wangen, of andere wenkbrauwen... Het verschil zit vaak in zulke kleine dingen!

Los van alle tweelingen en look-a-likes, heb je nog een wereld vol met mensen over. En wat zijn al die mensen toch anders! Het blijft mij steeds verbazen hoe God er nu in slaagt om steeds een nieuw en uniek persoon te ontwerpen. Er leven zoveel mensen op aarde, en er zijn er ook al zoveel gestorven! En toch is iedereen anders. Precies goed en passend gemaakt voor zijn of haar bestemming.

In Genesis 1:27 staat: "God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen."

Eigenlijk staat hier drie keer hetzelfde. Het is dus blijkbaar erg belangrijk om te weten dat wij gemaakt zijn naar GODS evenbeeld. Hoe moet je dat nu zien? Heeft God ook een lichaam? Ik denk niet dat God een lichaam heeft zoals wij mensen. God is immers geen mens maar God is God. Misschien heeft hij wel een gezicht, met stralende ogen als een fel licht, en een stralende lach op Zijn mond, waaruit krachtige woorden komen.

In Exodus 33:18-23 staat: "Laat mij toch uw majesteit zien,’ zei Mozes. Hij antwoordde: ‘Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan en in jouw bijzijn de naam HEER uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn. Maar,’ zei hij, ‘mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.’Toen sprak de HEER: ‘Er is een plaats op de rots waar je dicht bij mij kunt komen staan. Als dan mijn majesteit voor je langs gaat, zal ik je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. Als ik mijn hand weghaal, zul je mij van achteren zien; mijn gezicht mag niemand zien."

Tjonge wat had ik graag Mozes willen zijn... Of ben ik de enige die dat nu denkt? Wie wil nou niet Gods majesteit zien? Maar wij kunnen als mensen God dus niet zien zonder dood te gaan volgens dit stukje. God is gewoon té mooi voor ons. We kunnen ons niet eens voorstellen hoe God eruit ziet.

Dit is waarom ik denk dat wij niet letterlijk Gods evenbeeld zijn, wij zien er niet zo uit als God. God zei: "Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken." Hier spreekt Hij in de derde persoon, 'wij'. Hij heeft het hier over de drie-eenheid. Op welke manier zijn wij dan wel zoals God?

Wij kunnen net als God relaties aangaan en liefhebben. Wij hebben gevoel en verstand. Dit is waarin wij mensen verschillen van de rest van de schepping. Dieren hebben geen gevoel en verstand. Mijn kat kan echt niet denken. Instinct noem je zoiets, nog zo'n geniale creatie van God. God is al een relatie op zichzelf. God bestaat uit drie, en die drie hebben samen de perfecte relatie. God is een God van liefde en relaties. Voor mensen is het heel belangrijk om relaties te hebben, daarom maakte God directe een tweede mens na de eerste.

Wij zijn Gods, evenbeeld. Hoe mooi is dat? Wij zijn gemaakt voor elkaar, om samen te zijn en ons lief en leed te delen met elkaar. Het is niet goed dat de mens alleen is, wij hebben elkaar nodig. Het is voor ons geen ramp om relaties te hebben. Geef toe, het meeste plezier heb je met elkaar. Daarin lijken wij op God, wij kunnen liefhebben, voelen, en denken, en bovenal zelf een bewuste keuze maken voor God!


~ Rachèl

3 reacties:

  1. Marianne zei:

    Een mooie gelijkennis.

  1. Anoniem zei:

    Ik vind het jammer dat je het woord jeetje gebruikt... (Jeetje wat had ik graag mozes willen zijn) Voor mij is het scheldwoord. Volgens mij komt het namelijk van het woord Jezus en hier lijkt het dus net alsof je vloekt.

  1. Rachèl zei:

    Ik heb het aangepast! Zelf had ik er niet zo over nagedacht aangezien het voor mij niet die betekenis heeft, maar dankjewel dat je het aan hebt gegeven!

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...