Gedachten lezen

Bedenk eens hoe het zou zijn als je gedachten kon lezen... Best wel cool, maar zou je dan niet helemaal gek worden? Je zou dan wel weten hoe mensen in hun vel zitten, of wanneer ze aan leuke dingen denken, of aan minder leuke dingen. Je zou dan dus ook weten wanneer iemand je kleren stom vindt, of nog erger. Dat iemand jou stom vindt! Je zou weten wanneer mensen schelden in hun hoofd en gemene dingen denken over iemand. Wat mogen we eigenlijk blij zijn dat wij dat niet kunnen, maar wacht even, God kan dat wel...




God weet alles, ook je gedachten. Dus als jij bij jezelf denkt: "Wat ziet zij eruit!" dan weet God dat ook. Een van de mindere dingen van God is dat hij al onze minder mooie dingen ziet. Hij weet precies hoe je in elkaar zit, en dat is niet altijd even prettig om te beseffen. Nare dingen denken over iemand is namelijk een zonde. Op die manier loop je je doel mis, dat is de betekenis van zonde. Dus voor de mensen die denken dat ze nooit wat fout doen en eigenlijk best goed leven zeg ik: kijk eens hoe vervuild je gedachten eigenlijk zijn! Oei...

"HEER, u kent mij, u doorgrondt mij, u weet het als ik zit of sta, u doorziet van verre mijn gedachten.Ga ik op weg of rust ik uit, u merkt het op, met al mijn wegen bent u vertrouwd.Geen woord ligt op mijn tong, of u, HEER, kent het ten volle.U omsluit mij, van achter en van voren,u legt uw hand op mij.Wonderlijk zoals u mij kent,het gaat mijn begrip te boven." Psalm 139:1-6

Aan de andere kant is het ook heel erg fijn om te weten dat God alles van ons weet, dan hoef je ook niets uit te leggen! Je hoeft geen ingewikkelde woorden te gebruiken om precies te beschrijven hoe je je voelt. Je kunt gewoon zeggen: "Here God, ik voel me vervelend, U weet wel..." Omdat God alles van ons weet, kunnen wij ook alles aan Hem kwijt, alle geheimen zijn veilig bij God.

Als God toch al alles weet en onze gedachten kent, dan hoeven wij toch helemaal niet meer te bidden? Jawel! Juist wel! God verlangt naar jou en Hij wil graag dat je met hem praat. De spreker Martin Koornstra van Royal Mission gaf hier eens een heel mooi voorbeeld over. "Ondanks het feit dat ik op Twitter kan lezen hoe mijn dochter zich voelt en hoe haar dag was, verlang ik er nog steeds naar dat ze mij haar ervaringen persoonlijk vertelt!" Dat is zoveel meer waard!

Het gaat niet echt om wat je precies vertelt, maar om het feit dát je het vertelt. God vind het heerlijk als je tijd voor hem neemt om hem te vertellen wat je vandaag hebt meegemaakt! Het gaat om het contact, de communicatie! Je zou misschien denken dat God het niet interessant vindt hoe jouw leven is op dit moment, maar dat vindt Hij wel! Vertel Hem gewoon wat je bezighoudt!

Maar wat moet je nou als je je rot voelt en het erg moeilijk is om dat in woorden uit te leggen?

"De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten." Romeinen 8:36

Je leest het, woordloze zuchten zijn genoeg! Kom bij God met al je vragen, problemen, verhalen, belevenissen, avonturen en twijfels want ondanks het feit dat God onze gedachten kan lezen, wil Hij super graag dat je bij Hem komt met alles wat je bezighoudt!



~ Rachèl

0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...