Woorden hebben macht

"Woorden hebben macht over
 leven en dood, wie zijn tong koestert,
plukt daarvan de vruchten." Spreuken 18:21 

Ze zeggen wel eens: woorden doen geen pijn. Maar dat is onzin, woorden hebben macht over leven en dood. Met de dingen die je zegt kun je mensen opbouwen, of juist afbreken. Kijk bijvoorbeeld eens naar kleine kinderen die in hun jonge jaren de hele tijd van hun ouders te horen hebben gekregen dat ze een ongelukje waren. We kunnen zulke dingen gaan geloven, ook al is het niet de waarheid.

Pesten komt extreem veel voor, het is een tijdloos probleem. Jonge mensen die van jongs af  aan al gepest zijn en het pispaaltje zijn geweest, maken een einde aan hun leven. Dat is toch triest! Woorden hebben kracht. Pas op met wat je zegt! Misschien onderschat je wel de werking van jouw woorden.

Vaak hebben wij de neiging om al het negatieve dat over ons wordt of is gezegd zwaarder mee te laten wegen dan al het positieve. Laten we ons vullen met Gods waarheden, in de wetenschap dat God van ons houdt en ons geweldig vindt, ook al proberen andere mensen je onderuit te halen.
Men zegt ook wel eens dat muziek je onderbewuste bereikt. Dat is waar. Door de combinatie van melodie en tekst, wordt de muziek door beide hersenhelften verwerkt en zo in je hoofd opgeslagen.
Muziek is ook een vorm van "woorden". Die hebben net zo'n sterke invloed als "normale" woorden. Als jij bijvoorbeeld de hele tijd liedjes luistert als Swagger Jagger van Cher Lloyd, dan kom je vanzelf in de stemming om uit te gaan. In combinatie met de lekkere beat wordt deze "boodschap" nog meer versterkt. En stel nou je luistert een zeer depressief liedje, dan zou je er zelf bijna depressief van worden. Zo zie je hoe de melodieën in een liedje de tekst versterken en je kunnen beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om de juiste muziek te luisteren, muziek die je bemoedigt en niet verontreinigt.

Ik heb een keer een seminar bezocht over dit onderwerp, en dit is het rijtje dat ik daar heb geleerd:

Woorden > Gedachten > Gevoelens > Beslissingen > Acties > Gedrag > Karakter > Bestemming

De woorden die over jouw leven zijn uitgesproken of die jij binnen krijgt door het luisteren naar muziek, beïnvloeden je gedachten. Je gedachten beïnvloeden je gevoelens. Op basis van je gevoel maak je beslissingen. De beslissingen die je maakt beïnvloeden je acties. Als die acties vaak worden herhaald, wordt het je gedrag. Je gedrag gaat je karakter vormen en uiteindelijk kom je op die manier op je bestemming.

Laten we dit rijtje toepassen op een meisje dat wordt gepest.

Dingen als: "Jij bent lelijk" en "Je bent niets waard" worden over haar leven uitgesproken en bepalen haar gedachten over haarzelf. Haar negatieve gedachten maken dat ze zich alleen en depressief gaat voelen. Doordat ze niet lekker in haar vel zit, heeft ze de kracht niet om de juiste beslissingen te maken en om de juiste acties uit te voeren. Acties worden een gedragspatroon en dat vormt haar karakter. Langzaam zal ze eenzaam en alleen wegkwijnen in een hoekje. Dat wordt haar bestemming.

Maar laten we dit rijtje nu eens toepassen op mensen die zich laten vullen met Gods woorden!

Je gedachten zijn gevuld met Gods beloftes en liefdevolle gedachten over jouw. Ze vullen je gedachten en dat maakt dat je je gelukkig voelt. Op deze manier ben je in staat om samen met God de juiste beslissingen te maken in je leven. Je zult dan risicovolle acties durven te ondernemen die jou verder brengen in Gods plan voor jou leven. Dit zal een gedragspatroon worden dat je karakter vormt. Op deze manier kom jij uit op de plek waar God jou wil hebben!

Jeremia 29:11 "Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven."

Vul je met bemoedigende woorden en pas op met wat je zegt tegen andere mensen! Woorden bepalen je bestemming! Wat is jou ervaring met de kracht van woorden?

~ Rachèl





4 reacties:

  1. Anoniem zei:

    Hallo Rachel, tjonge, wat moedig om een blog te maken over dit bijzondere onderwerp. Woorden kunnen inderdaad zo kwetsend zijn. Spreken is zilver maar zwijgen is goud. Ik wens je wijsheid en kracht toe om dat te omschrijven wat jouw hart raakt en daarmee zul je zeker mensen bereiken.

    Liefs van Trijnie

    Ik wil niet als anoniem reageren maar heb geen idee hoe het anders moet:)

  1. Anoniem zei:

    weetje, ik kan nog zoveel dingen van jou leren!

    Xxx je zusje <3

  1. Unknown zei:

    amen!
    heel mooi en duidelijk geschreven! complimenten!
    henkpieterbos.blogspot.com

  1. Anoniem zei:

    Zo waar! Ik vind het gedeelte waar de Bijbel spreekt over de tong zo mooi. Nou ja, mooi...het is heel scherp wat er over gezegd word. Maar daar tegenover staat God's stem die vol leven en kracht is. Eén woord van Hem en er komt licht/leven. Daar begint Genesis al mee. Laatste maanden word ik er regelmatig op gewezen (denk de Heilige Geest) dat wat mensen soms zeggen, verkeerd is of beledigend. Dan denk ik 'Oww..wat erg. Nee, daar wil ik niet in mee'. Maar woorden floepen er zo makkelijk uit. Het is waar: de tong, niemand kan haar temmen. Behalve de Heilige Geest. Vroeger ben ik ook heel vaak gepest. Niet gewoon eventjes maar jarenlang. Maar meer met woorden. Pas de laatste tijd breekt er bij mij geloof door dat wat God over mij zegt, waar is. Dat ik het ook echt mij eigen kan maken.

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...